Therese Vestin
Tillstånd & MKB Sthlm
0708 - 45 30 78 therese.vestin@bergab.se
Region Stockholm planerar att förlänga Roslagsbanan i tunnel från station Universitetet, via Odenplan, till T-Centralen. Förlängningen gör resan mellan nordostkommunerna och centrala Stockholm både snabbare och smidigare, samtidigt som trängseln på tunnelbanans röda linje mellan T-Centralen och Tekniska högskolan minskar. När utbyggnaden står klar avvecklas sträckan mellan Universitetet och Stockholms Östra. Planerad byggstart är 2028 och trafikstart beräknas till 2038.
Bergabs övergripande uppgift i projektet är att ta fram underlag till ansökningshandlingarna för tillståndsprövning i Mark- och miljödomstolen. Dessa handlingar omfattar främst miljökonsekvensbeskrivning (MKB), teknisk beskrivning (TB), samrådsredogörelse samt PM hydrogeologi. Uppdraget täcker hela processen för tillståndsansökan enligt miljöbalken, fram till dess att miljödomen vunnit laga kraft. Arbetet med ansökningshandlingarna sker parallellt och i nära samordning med framtagandet av systemhandling och järnvägsplan.
Uppdraget omfattar också hydrogeologiska utredningar kopplade till tillståndsansökan för den planerade vattenverksamheten. Utredningarna inkluderar bedömning av inläckage och grundvattenpåverkan, genomförande av fältarbeten såsom provpumpningar och grundvattenmätningar, en omfattande grundläggningsinventering, ledningsinventering, bedömning av påverkan på miljökvalitetsnormer för ytvattenrecipienter samt karaktärisering av grundvattenkvalitet längs den planerade sträckan. Bergab är också stöd inom masshantering, med fokus på frågan om hantering av eventuellt sulfidberg, samt hjälper Trafikförvaltningen att utveckla en egen miljödatabas för hantering av alla mätdata.
Delar av anläggningen planeras inom Kungliga nationalstadsparken, ett riksintresse enligt miljöbalkens 4 kapitel, med höga natur- och kulturvärden och ett starkt skydd mot ingrepp. Bergab utreder och bedömer den planerade vattenverksamhetens eventuella påverkan på riksintresset. I uppdraget ingår dessutom analyser av störningar under byggtiden, såsom buller, samt att i tidigt skede föreslå åtgärder och stötta projekteringen för att förebygga och minimera påverkan i enlighet med gällande lagstiftning.
Bergab har bred erfarenhet av liknande uppdrag, bland annat från Citybanan, Nya tunnelbanan och Västlänken.